chapter politics

2.5 - Антисемітизм

chapter politics

1100-ті рр.

Антиюдейські настрої

Церковники Київської Русі, як-от Іларіон Київський та Кирило Турівський, у своїх працях викладають стандартні антиюдейські богословські вчення, занесені з Візантії в перекладах церковнослов’янською мовою. Ключовим прикладом є теологія заміщення, згідно з якою Новий Заповіт із християнами замінив собою Мойсеїв заповіт з єврейським народом, а Бог відкинув чи прокляв євреїв за те, що вони відкинули Христа.

Хоча наголос на пониженому статусі євреїв служив тлом для зображення християнської чесноти, полемічні теологічні аргументи стосувались номінальних, а не реальних євреїв і не відбивали соціальних реалій тогочасної Київській Русі. Київська Русь не брала участі в хрестових походах і не вдавалася до таких більш згубних звинувачень, як кривавий наклеп, що його християнський Захід зводив проти євреїв, стверджуючи, що вони нібито вбивали дітей християн, аби використати їхню кров у ритуальних цілях. Попри те, що богословська література Русі гнівно засуджувала юдаїзм, рабинам було дозволено виконувати свої функції, а мешканців-євреїв де-факто толерували. Від Західної Європи Київська Русь яскраво відрізнялася тим, що на її території не було насильства над євреями, примусових вихрещень та антиєврейського законодавства.

Джерела

  • Alexander Pereswetoff-Morath, "Christian Anti-Judaism and Jewish-Orthodox Relations among the Eastern Slavs up to 1569," in Polin: Studies in Polish Jewry, Volume 26, Jews and Ukrainians, eds. Yohanan Petrovsky-Shtern, Antony Polonsky (Oxford, 2014), 103, 110, 113–116;
  • Antony Polonsky, The Jews in Poland and Russia (Oxford and Portland, OR, 2010), vol. I, 323–324.

1113

Жидове — найбагатший район Києва, заселений євреями та боярами — розграбував натовп. Хоча деякі вчені назвали цей інцидент «першим єврейським погромом у Києві», раціональний аналіз цієї події приводить до висновку, що мотивацією нападників стало насамперед незадоволення економічними умовами, а не релігійний запал.

Джерела

  • Omeljan Pritsak, "The Pre-Ashkenazic Jews of Eastern Europe in Relation to the Khazars, the Rus' and the Lithuanians," in Ukrainian-Jewish Relations in Historical Perspective, Peter Potichnyj & Howard Aster, eds. (Edmonton, 1988), 10–13.